Идеолошките екстремисти повеќе им веруваат на дезинформациите на социјалните мрежи

Идеолошките екстремисти повеќе им веруваат на дезинформациите на социјалните мрежи

Подготвил: Маја Пероска

Лектор: Ивана Кузманоска

Политичките набљудувачи се вознемирени од порастот на онлајн дезинформациите - загриженост што се зголемува кога има избори. Сепак, иако ширењето лажни вести може да претставува закана, една нова студија открива дека нивното влијание не е универзално. Наместо тоа, корисниците со екстремни политички ставови имаат поголема веројатност од другите да се сретнат со лажни вести, а и да веруваат во нив.

- Дезинформациите се сериозен проблем на социјалните медиуми, но нивното влијание не е униформно - вели Кристофер К. Токита, водечки автор на студијата спроведена од Центарот за социјални медиуми и политика на Универзитетот во Њујорк (ЦСМаП).

Резултатите укажуваат дека тековните методи за борба против ширењето дезинформации веројатно не се остварливи - и дека најефективниот начин да се реши тоа е брзо спроведување на интервенциите и нивно насочување кон корисниците кои најверојатно се ранливи на овие невистини.

- Бидејќи овие екстремни корисници имаат тенденција рано да гледаат дезинформации, сегашните интервенции на социјалните медиуми често се борат да го ограничат нивното влијание - тие обично се премногу бавни за да спречат изложеност на оние што најмногу ги прифаќаат - додава Зеве Сандерсон, извршен директор на ЦСМаП.

Постојните методи што се користат за процена на влијанието на дезинформациите на интернет се потпираат на мерењето на прегледите или споделувањата. Сепак, тие не успеваат целосно да го доловат вистинското влијание на дезинформациите, кое не зависи само од ширењето, туку и од тоа дали корисниците навистина веруваат во лажните информации.

За да го решат овој проблем, Токита, Сандерсон и нивните колеги развиле нов пристап користејќи податоци од Твитер (сега „Х“) за да проценат не само колку корисници биле изложени на одредена вест, туку и колкумина ќе веруваат во неа.

- Она што е особено иновативно во нашиот пристап е што методот ги комбинира податоците од социјалните мрежи, за следење на ширењето вистинити вести и дезинформации на „Твитер“, со анкети кои проценуваа дали Американците веруваат во содржината на овие написи. Ова ни овозможува да ја следиме и подложноста на верување во лажни информации и ширењето на тие информации низ истите написи во истата студија - објаснил Џошуа А. Такер од ЦСМаП.

Истражувачите снимиле 139 написи од вести (ноември 2019-февруари 2020) - од кои 102 биле оценети како вистинити, а 37 биле оценети како лажни или погрешни од професионални проверувачи на факти - и го пресметале ширењето на тие написи низ „Твитер“.

За да ја проценат изложеноста и верувањето во овие написи, истражувачите комбинирале два вида податоци. Прво, ги користеле податоците на „Твитер“ за да идентификуваат кои корисници на мрежата биле потенцијално изложени на секој од написите. Тие, исто така, ја процениле идеолошката поставеност на секој потенцијално изложен корисник на либерално-конзервативна скала, со користење воспоставен метод, кој ја заклучува идеологијата на корисникот од истакнатите вести и политички профили што ги следи.

Второ, за да се утврди веројатноста овие корисници да веруваат дека статијата е вистинита, тие распоредиле анкети во реално време, додека секоја статија се шири на интернет. Овие истражувања побарале од Американците да ја класифицираат статијата како вистинита или лажна и да дадат демографски информации, вклучително и нивната идеологија.

Резултатите покажале дека додека лажните вести стигнале до корисниците од целиот политички спектар, оние со поекстремни идеологии (и конзервативни и либерални) верувале во нив.

- Нашето истражување покажува дека разбирањето кој полесно прифаќа дезинформации, а не само кој е изложен на нив, е клучно за развивање подобри стратегии за борба против дезинформациите на интернет - советува Токита, научник за податоци во технолошката индустрија.

Извор: phys.org

Фото: Freepik