Иако поминаа повеќе од четири децении од неговата смрт, Јосип Броз Тито за многумина сè уште е интригантна историска личност.
Одвреме-навреме дознаваме нови детали за неговиот живот, а посебна атракција беа тунелите од кои тој бил фасциниран, па по војната ги изградил низ цела поранешна Југославија.
Станува збор за сложени градби, вистински подземни утврдувања наменети да им обезбедат засолниште нему и на неговите соработници во случај на напад, но и во кои би можела да биде сместена војска, воена машинерија и сето она што е потребно за да се одбие секоја закана.
Секој од тие тунели има своја историја за која може да се зборува со денови.
- Знаете како велат, кој го контролира Вис, тој го контролира Јадранот - вели Томислав Милеис, сопственик на агенцијата „Вис ит“, која со години на туристите им нуди малку поинаков вид одмор. Тој е заљубен во воената историја, но и во Вис.
До 1995 година во Вис имало и воена база, прво на Југословенската народна армија (ЈНА), а потоа и на Армијата на Хрватска, поради што практично добар дел од островот бил „забранет град“ до кој немало пристап ни локалното население.
Фото: Screenshot/YouTube
Така Вис има повеќе од 30 воени тунели, од кои секој е внимателно дизајниран и има своја намена, од простории за комуникација каде што работел „Танјуг“, тогаш Телеграфска агенција на Југославија, до ракетни бази и подморнички тунели во кои би можел да вплови голем воен крстосувач.
Милеис вели дека сè започнало во 50-тите години. Низ историјата, уште од римско време, Вис бил важен стратешки центар на Јадранот, идеално лоциран помеѓу хрватскиот и италијанскиот брег. За време на Студената војна, Тито одлучил да го искористи потенцијалот на островот.
Подземна болница
Најпрво го изградил тунелот „Црвене стине“. Станува збор за импресивен тунел кој главно се користел за сместување на комуникации, разузнавачи, телеграфи. Но, во внатрешноста на тунелот опкружена со дебели ѕидови имало и стратешки важна болница. Центарот за атомска одбрана се наоѓал на дури 63 метри. Се верувало дека овој тунел може да преживее атомски напад, што била главната опасност во тоа време.
Денес во тунелот повеќе нема софистицирана опрема за комуникација. Единствените знаци на цивилизација се фрлените лименки пиво и ѕидовите испишани со графити. Со оглед на тоа што тунелот е отворен и секој може да влезе, има неодговорни луѓе на кои не им пречи да го ишараат и да фрлаат ѓубре во ова непроценливо историско наследство.
Но, колку и да се запоставени, тунелите и понатаму докажуваат дека архитектите ги покажале своите вештини. Вентилацијата е беспрекорна, тунелскиот систем е дизајниран така што е совршено проветрен, дури и на +40 степени условите во тунелот се идеални, нема смрдеа и не е задушливо. Има јасно предупредување: „Да се руши ѕидот во воени услови“.
Фото: Screenshot/YouTube
- Всушност, за сè се заслужни Англичаните кои тука создале пиратска база. Ги ограбувале непријателските бродови. Го зазеле Вис во 1812 година, по само три години откако пристигнала Австрија. Потоа Вис бил заробен од Италија, а на почетокот на Првата светска војна бил освоен од Австро-Унгарија, па Југославија - раскажува Милеис.
Документи од Белград
Милеис по професија е магистер по економија, а во Вис се вљубил пред 12 години бидејќи при посетата на островите сфатил дека ја има најубавата глетка и најбогатата воена историја. Затоа отворил агенција чиј слоган е „No bullshit holiday“.
- Никогаш не сум сакал масовен туризам, повеќе би сакал вака, како Робинзон Крусо. Ги собрав сите информации што можев да ги најдам. За некои документи морав да контактирам со архивите во Белград. Дури и некои жители на островот не знаат доволно за овој дел од историјата на островот. За нив обезбедувам тури бесплатно, целта ми е да дознаат што повеќе. Годишно поминуваат околу 1.000 туристи на оваа тура. Тие се фасцинирани од тајноста на некогаш забранетиот остров - раскажува тој.
Кривулестите патишта водат кон тунелот Парија. За да дојдете до него,
треба малку да се потрудите, но сцената е спектакуларна. Морскиот тунел
висок 17 метри и долг 135 метри се наоѓа на длабочина од речиси 7 метри.
Доволно за сместување воени бродови и помали подморници. Напред се наоѓа натписот: „Забрането влегување!“
Фото: Screenshot/YouTube
Тунелот бил започнат во 1982 година и никогаш не бил завршен. Бил наменет како безбедно поморско засолниште во случај на некаква закана. Движењето е можно само по тесна патека низ тунелот.
Следна дестинација што треба да ја посетите е топовската база „Нова пошта“, изградена кон крајот на 60-тите години. Милеис вели дека во 19912 година овде имало дури 12.000 војници на ЈНА.
- Има една интересна приказна која никогаш не е правилно раскажана, а е важна за текот на Хрватската војна за независност. Имено, ЈНА влегла во оваа артилериска база за да може да го контролира Јадранското Море, но дострелот на ракетите бил многу голем. Од Вис можел да се лансира ракетен потег од Дубровник кон Шибеник и Сплит. Тоа биле хаубици со германски дизајн, калибар 90, 120 и 150 милиметри.
Генералот Баровиќ ја одбил наредбата да ги ракетира градовите. Ја сменил наредбата, Белград наредил повлекување, а генералот извршил самоубиство. Неговиот херојски чин го променил текот на војната на Јадранот и поради тоа во Хрватска никогаш не му било дадено признание, што е голема историска неправда. Со неговите постапки спасил животи на многу цивили, а тој се жртвувал за доброто на другите - раскажува Милеис.
Насловна фотографија: Screenshot/YouTube