Луѓето го оставаат својот креативен белег на sидовите со илјадници години - најстарите познати пештерски слики датираат од пред повеќе од 40.000 години. Денес, овие примитивни практики можат да се најдат и во светскиот феномен на уличната уметност.
Обожавајќи ги урбаните простори низ целиот свет, оваа форма на уметност честопати е длабоко испреплетена со културата и историјата на едно место и нуди неверојатен начин за истражување на дестинацијата.
Во продолжение ви нудиме неверојатни градови, директно од страниците на новата книга наречена „Улична уметност“, каде што можете да видите некои од најдобрите ремек-дела на овие метрополи.
Берлин, Германија
Фото: Artist: The London Police, photo: Nika Kramer
Берлин е голем центар на улична уметност. Се комбинираат изобилството на големи, празни згради и просперитетната контракултура за да привлечат уметници и музичари во градот. Берлин беше познат по раниот бум на уличната уметност и стана суштинско место за посета од страна на уметници - сега иронично е познат како „најбомбардираниот град во светот“. Овој пат, сепак, бомбардирањето е со спреј и лепенки, како и алтернативни медиуми, како лего-коцки (како што се гледа во шарените креации на Јан Ворман), па дури и со предиво.
За време на Студената војна, Берлинскиот ѕид беше симболична цел за политички мотивирана уметност, иако само западната страна беше покриена со графити - беше невозможно жителите од источната страна да се приближат. Еден дел од оригиналниот ѕид, исполнет со современи графити, сè уште може да се види на Муленштрасе.
Њујорк, САД
Фото: Artist: Faile, photo: Scott G Morris D/B/A SGM Photography
Како родно место на модерните графити, не е изненадување што Њујорк и тамошните уметници играа главна улога во глобалниот раст на уличната уметност. И покрај сè почестата појава на нарачани мурали, сцената во Њујорк задржува суровост. Секоја област има посебна вибрација, и покрај тоа што понекогаш се одделува со само неколку блокови.
Посетителите треба да гравитираат кон Вилијамсбург и Бушвик во Бруклин - дом на многу од најпознатите уметници во градот - како и на Долната источна страна, Сохо, Нолита и Харлем.
Сао Пауло, Бразил
Artist: Artist: Invader (123: SP_45), photo: Invader
Пред да ја доживеете уличната уметничка сцена на Сао Пауло, вреди да се едуцирате за историјата на визуелниот напад на обележување што навидум ја краси секоја површина во оваа распространета урбана метропола. Пичачо („пишување со катран“) почнало како политички графити за време на бразилската диктатура, со неговиот посебен калиграфски фонт инспириран од насловните на албумите на метал-музика што доминирале во Сао Пауло во текот на 80-тите години. Денес, сепак, „пичадорите“ се претежно заинтересирани за екстремно обележување, со успех измерен во волумен и висина.
Лондон, Велика Британија
Фото:Artist: Remi Rough/Steve More/Augustine Kofie/LXOne/AOC, photo: Remi Rough
Од доцните 90-ти години до средината на првата деценија на 21 век, Лондон беше клучен во експлозивниот раст на сцената на уличната уметност, центриран на задните улици, алтернативните галерии во постиндустрискиот источен крај. Овој тренд го достигна врвот во 2008 година кога Тејт Модерн организира изложба на улична уметност на бреговите на Темза предводена од неговиот „Фестивал на лименки“ во тунелот „Лејк Стрит“ - што денес и понатаму е жариште за графити.
Лисабон, Португалија
Фото: Artist: Vhils, photo: Alexander Silva,
Во првата половина на 20 век Португалија ја задушила десничарската диктатура, но револуцијата во 1974 година резултирала со пораст на политички мотивираната јавна уметност. Во последниве години градскиот совет во Лисабон активно ги поддржува уличните уметници, а доаѓањето на организирани напори како што се „Underdogs“ и проектот „CRONO“ - како и појавата на домашни уметници како Вхилс - привлече висок профил на меѓународни имиња во градот. Денес, Лисабон е една од најдобрите локации во светот што доживува улична уметност во сите свои форми.
Буенос Аирес, Аргентина
Фото: Artist: Telmo Miel, photo: Telmo Miel,
Четвртиот најнаселен град во Аргентина, Буенос Аирес, има одлична современа улична уметност. Архитектурата обезбедува голема заднина за уличната уметност, потсетувајќи на градови како Валенсија, Барселона и Лисабон. За разлика од тие градови, сепак, нема потреба да се добие дозвола од локалните власти за создавање нови мурали во Буенос Аирес - едноставно ви треба дозвола од сопственикот на имотот. Оваа правна и логистичка слобода доведе до активна и иновативна сцена на улична уметност, изградена врз историското наследство во градот на политичката протестна уметност базирана на матрици.
Уличната уметност цвета низ целиот град, но области достојни за внимание се Коглан и Вила Уркиза. Тука, сега напуштениот план за нов автопат доведе до рушење на многу згради и создавање голем број џиновски мурали, вклучително и еден од познатиот локален уметник Мартин Рон.
Лос Анџелес, САД
Фото: Artist: D*Face, photo: @birdmanphotos
Позната по калиграфскиот стил на графити „холо“, кој еволуирал од латино-графитите на бандите, сцената на уличната уметност во Лос Анџелес се развила на забележително поинаков начин отколку на други места во Северна Америка.
Лос Анџелес има конкретен став кон преминот помеѓу традиционалните графити и
уличната уметност, при што многу уметници ги замаглуваат границите.