Ги нарекуваат генерација З – или накратко, Ген З – и за нив милениумците се „старите“.
Генерацијата З нема апсолутна почетна точка (или дури и јасна крајна граница), но се однесува на оние родени од средината до крајот на 90-тите години.
Родени околу новиот милениум, овие деца влегоа во дигиталниот свет и научија како да се справат со него. Но, како го сторија тоа?
Завршени ученици од училиштата зборуваат за пријателства, флертување, пораки и мимови – нивниот дигитален младешки живот, всушност – и откриваат какви лекции научиле.
Повеќето од нас живеат со социјални мрежи на дофат на раката, но тие не ги формираат сите нас.
„Некои возрасни сакаат да нè нарекуваат генерација З“, вели Симон. „Може да нè викате како сакате, но ние знаеме што нè разликува од другите“.
Таа и нејзините пријатели признаваат дека се уникатни по тоа што пораснале и „се развивале“ бидејќи светот се префрлил од преклопни мобилни телефони во ерата на паметните телефони – и тие не можеле да ги прашаат возрасните за совет или насоки за технологија.
„Кога бевме тинејџери, светот на интернетот растеше толку брзо што возрасните не можеа да останат во чекор со тоа. Немавме друг избор освен да учиме сами“, вели таа.
Тие требаше да научат од своите грешки додека ги правеа затоа што во тоа време не знаеја какви се тие грешки.
Тоа ги обликуваше како луѓе и го обликуваше начинот на кој учат.
Растењето во генерацијата З се сведуваше на учење како да се дружат преку интернет, но имаше и предизвици кога станува збор за пријателства во живо.
И социјалните мрежи можат да имаат огромно влијание врз љубовните врски. На пример, земете ја омилената социјална платформа за тинејџери Снепчет.
Таа имаше алгоритам што создал список со „најдобри пријатели“ на една личност врз основа на тоа со кого најмногу разговарал во рамките на апликацијата – ова довело до расправии и тензии меѓу групите. Што ако нечие момче имало друга девојка на неговата листа со најдобри пријатели?
„Пријателствата можеше да се остварат само преку социјалните мрежи“, вели Тина. Не беше секогаш лесно да се сфати како да прочитате порака што сте ја добиле од пријател. Дали да се толкува на овој или на друг начин? Дали тој навистина е лут или само се шегува?
И, тие не можеа да се потпираат на возрасните за добивање потребен совет.
„Незгодно беше да разговарате со родителите“, вели Симон. „Кога имаше проблеми на игралиштето, мајка ти многу добро знаеше како да се справи со нив. Но, на интернет, за двајцата беше ново.“
За генерацијата З, воспоставувањето врска со некој почнува преку интернет, вели Симон. Претходно, ако ве интересираше некој, прашувавте за неговиот број, и „сега е тоа: дали можам да те додадам на Снепчет?“
Прво е флертување преку интернет и следење на социјалните мрежи, што продолжува со „опционалното допаѓање“ на еден од постарите постови.
Следната фаза е кога разговарате преку интернет, и ова може да биде предизвик: напорите меѓу одговорите може да доведат до паника и неизвесност.
„Да се има љубовен живот на интернет не секогаш функционира, но понекогаш се случува“, вели Симон, кој започна да се дружи со девојка во Германија преку интернет на 15-годишна возраст.
Ќе одеа на спиење преку повик на ФејсТајм за да добијат чувство дека се заедно. Наскоро, пријателите на Симон сакале да ја запознаат девојката, па масовно да се вклучат во групните разговори.
Сепак, на крајот, врската станала премногу бурна и тие раскинаа.
Тие се разликуваат околу тоа кои се како луѓе, вели Симон, но и затоа што онлајн-елементот станал премногу напорен: „Имав чувство дека никогаш не би можел да го исклучам телефонот“.
Денес не разговара со луѓето преку интернет колку порано. Не сака да се занесе и се обидува да живее во сегашниот момент.
Но, сигурна е една работа: „Љубовта е љубов, и тоа важи и преку интернет“.
Сајбер-малтретирањето беше широко распространето – луѓето имале навика да се снимаат едни со други без дозвола и да го објавуваат тоа на интернет.
На 13-годишна возраст, Тина беше донесена во канцеларијата на дежурниот учител и обвинета дека испраќала грди пораки до еден од нејзините добри пријатели преку Блекбери Месинџер (ББМ).
Но, таа не била на ББМ со недели.
„Навистина сакав да докажам дека не сум јас, но сите докази сугерираа дека сум“, вели Тина. „Некој го копираше мојот профил на BBM“.
На крајот, нејзината мајка беше во можност да потврди дека не е таа и таа беше ослободена од сите обвиненија, но иако беше невина, засегнатото пријателство претрпе штета.
Никогаш не го заборави тоа искуство: „До ден-денес не знам кој го стори тоа. Сè уште не знам кои биле причините или мотивите“.
Од попозитивна страна, животот на интернет може да ви го олесни пронаоѓањето сродна душа, без разлика каде се наоѓате во светот.
За Ген-З, фандомите обезбедуваат безбедно засолниште (или дом за супкултура), каде што фановите можат да ги исполнат и споделат заедничките интереси, да најдат и да ги зајакнуваат, и генерално се чувствуваат како да го пронашле своето племе.
Откако ја пронајде оваа заедница, Симон отвори своја профил и следуваа многу пријателства преку интернет.
Иако овие интернет-врски беа уникатни на некој начин, тие во суштина беа исто како и секое друго пријателство.
„Очигледно не можете физички да поминете време со нив“, вели Симон, но „имате некој да му се доверите, можете отворено да им кажете што мислите. Мислам дека можете исто така да се поврзете ментално и потоа да цвета пријателството“. Другите обожаватели што таа ги запозна на интернет беа претежно на возраст меѓу 14 и 16 години: млади луѓе кои веројатно бараат заедница за себе затоа што во реалниот живот се чувствуваат како маргина.
Нешто друго што го научи Ген-З е новиот начин на комуникација, без оглед од каде потекнуваат, преку интернет.
„Бидејќи пораснавме со тоа, развивме свои начини на шегување, начини да пренесеме различни видови информации“, вели Симон.
Извор: МИА