Ново истражување од Универзитетот во Торонто покажува дека возењето електрични возила во поголеми размери може да доведе до значителни здравствени придобивки за населението.
Истражувачкиот тим користел компјутерски симулации за да покаже дека агресивната електрификација на американската флота на возила, заедно со амбициозното ширење на производството на електрична енергија од обновливи извори, може да резултира со здравствени придобивки во вредност помеѓу 84 и 188 милијарди американски долари до 2050 година.
- Кога истражувачите ги испитуваат влијанијата на електричните возила, тие обично се фокусираат на климатските промени во форма на ублажување на емисиите на јаглероден диоксид. Но, јаглеродниот диоксид не е единственото нешто што излегува од ауспухот на возилото. Возилата произведуваат многу загадувачи на воздухот кои имаат значително, квантитативно влијание врз јавното здравје. Понатаму, доказите покажуваат дека тие влијанија несразмерно ги чувствуваат популациите кои се со ниски приходи или, пак, се маргинализирани - вели професорката Маријана Хацопулу, една од коавторките на студијата.
Други членови на тимот се водечкиот автор и постдокторски колега Жан Шмит, професорите Даниел Позен и Хедер Меклин и Амир Ф.Н. Абдул-Манан од тимот за стратегиска транспортна анализа „Сауди Арамко“. Членовите на овој тим претходно ја користеле својата експертиза за процена на животниот циклус, за да изградат компјутерски модели кои го симулираат влијанието на возењето електричните возила од големи размери на пазарот во САД.
Во нивната последна студија, тие сакале да ги земат предвид неклиматските придобивки од возењето електрични возилата. Тие ги адаптирале своите модели за да го симулираат производството на загадувачи на воздухот кои се вообичаени при согорувањето на фосилните горива, како што се азотни оксиди, сулфур оксиди и ПМ2,5 честички.
- Овие загадувачи и нивните придружни влијанија врз здравјето се повеќе локализирани. Не е важно само колку испуштаме, туку и каде ги испуштаме загадувачите – вели Позен.
Иако електричните возила не произведуваат никакви емисии од издувните цевки, тие сепак можат да бидат одговорни за загадувањето на воздухот, ако електраните што ги снабдуваат работат на фосилни горива, како природен гас или јаглен. Друга компликација е што ниту загадувањето на воздухот од електричната мрежа ниту од возилата со внатрешно согорување не се очекува да остане константно со текот на времето.
-Ако сакаме прилично да ги споредиме електричните со возилата со внатрешно согорување, треба да го земеме предвид фактот дека загадувањето на воздухот ќе се намалува како што ќе се заменуваат постарите возила. Можеме да видиме и дека електричната мрежа ќе станува позелена со текот на времето бидејќи ќе се инсталираат повеќе обновливи извори - вели Шмит.
Ова откритие покренува уште едно прашање: дали е поважно да се декарбонизира транспортниот сектор преку воведување електрични возила или прво да се декарбонизира секторот за производство на електрична енергија, кој е крајниот извор на загадување поврзан со електричните возила?
-Ако сега купиме повеќе возила со внатрешно согорување, колку и да се ефикасни, ќе се заглавиме во тие емисии на издувните гасови со години и тие ќе го шират тоа загадување насекаде каде што има патишта. Ние треба да го декарбонизираме системот за производство на електрична енергија, но не треба да чекаме додека тој процес да заврши за да добиеме повеќе електрични возила на патот. Треба да го започнеме патот кон поздрава иднина денес - заклучува Хацопулу.
Извор: techxplore.com
Фото: Freepik